Toimintasuunnitelma 2021

SEINÄJOEN KANSALLISET SENIORIT RY

TOIMINTASUUNNITELMA V. 2021

1.    Yleistä

Vuosien 2021 – 2024 toimintateemana on ”Rohkeasti tulevaisuuteen”. Vuoden teemaa pyritään toteuttamaan kuukausitapaamisten ohjelmaa laadittaessa. Jäsenistön odotetaan edelleen osallistuvan aktiivisesti toimintaan sekä pyrkivän hankkimaan uusia jäseniä.

2.    Järjestötoiminta

2.1 Sääntömääräinen toiminta

Kevät- ja syyskokoukset pidetään sääntöjen määrääminä ajankohtina. Piirin ja liiton kokouksiin lähetetään kokousedustajat. Hallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa, kesäkuukausia lukuunottamatta.

2.2 Kuukausitapaamiset ja lounastilaisuudet

Kumpiakin pidetään kerran kuukaudessa. Toistemme tapaamisen ohella pyritään käsiteltäviksi aiheiksi saamaan erityisesti seniori-ikäisiä kiinnostavia ajankohtaisia esityksiä.

2.3 Järjestökulutus ja tapahtumat

Osallistutaan tarpeen mukaan piirin ja liiton järjestämiin koulutuksiin ja muihin tilaisuuksiin.

2.4 Jäsenasiat

Tavoitteena on edelleen jäsenmäärän lisääminen. Hallitukseen on ollut vaikeuksia löytää sellaisia henkiköitä, jotka olisivat valmiita kantamaan vastuuta yhdistyksen toiminnasta.

2.5 Pienryhmätoiminta

Kerhotoimintaa jatketaan entiseen tapaan. Kerhoja ovat: Keilakerho, Liikuntakerho, Matkailu- ja kulttuurikerho, Muistikerho, Golfkerho ja Yhteiskunnallinen keskustelukerho. Hengellisen kerhon toiminta jatkuu osana seurakunnan Hopeatiistain toimintaa.

Mahdollisten uusien kerhojen perustamiseksi odotetaan jäsenistoltä aktiivisuutta ehdotuksia tekemällä ja osallistumalla toimintaan.

Yhdistyksellä on lisäksi arpajaistoimikunta.

3.    Harrastus- ja virkistystoiminta

3.1 Juhlat ja muut yhteiset tilaisuudet

Joulu- ja kevätjuhlaa vietetään entiseen tapaan seurakuntakeskuksessa.

Osallistutaan mahdollisuuksien mukaan Seinäjoen kaupungin ja muiden järjestöjen järjestämiin tilaisuuksiin.

3.2 Wanha Karhunmäki

Seinäjoen kansallisten seniorien vuoro on järjestää laskiaispäivän tilaisuus Wanhassa Karhunmäessä.

3.3 Retket ja matkat

Yhdistyksen järjestämät teatteri- ja kulttuurimatkat ovat olleet hyvin suosittuja. Matkojen järjestämisessä otetaan  huomioon jäsenistön toivomuksia. Retkistä ja matkoista laaditaan vuosisuunnitelma.

4.    Tiedotustoiminta

4.1 Jäsentiedote

Sisäistä tiedottamista varten laaditaan Toimintakalenteri 2021, joka on valmiina ja jaetaan yhdistyksen joulujuhlassa 2020. Kalenteria käytetään myös informaationa jäsenhankinnassa. Sähköpostitse lähetetään jäsenille tietoa tulevista tapahtumista.

4.2 Tiedottaminen lehdissä

Yhdistyksen virallisena tiedotuslehtenä on Epari, myös Ilkka-Pohjalaisen ja Seinäjoen Sanomien eläkeläispalstoja käytetään tiedottamisessa ja keskeisistä tapahtumista laaditaan tiedotusvälineille tarjottavia artikkeleita. Patina-lehteen toimitetaan juttuja yhdistyksen tapahtumista.

4.3 Tiedottaminen netissä

Yhdistyksellä on kotisivut netissä, jäsenien toivotaan seuraavan niitä aktiivisesti. Nettiosoite on: http://seinajokisenioriyhdistys.fi. Siellä ilmoitetaan yhdistyksen, piirin ja liiton tulevista tapahtumista. Jäseneksi liittymislomake näkyy netissä, mutta henkilökohtaista kontaktia toivotaan jäsenrekisterin hoitajan kanssa (nettilomakkeessa ei näy syntymäaikaa, mikä on pakollinen, että uusi jäsen voidaan liittää jäsenrekisteriin).

5.    Suhteet ulospäin

Yhteydenpito piirin muihin senioriyhdistyksiin tapahtuu ensisijaisesti piirin järjestämissä tilaisuuksissa. Tiiviimpi kanssakäyminen kohdistetaan kuitenkin Seinäjoen muihin senioriyhdistyksiin Nurmossa ja Ylistarossa.

Yhteistoimintaa jatketaan erityisesti Seinäjoen kaupungin ja seurakunnan kanssa sekä Seinäjoen kansallisen kulttuuriyhdistyksen kanssa entiseen tapaan.

Yhdistyksellä on oma edustajansa kaupungin Vanhusneuvostossa ja senioriedustaja Kokoomuksen Seinäjoen kunnallisjärjestössä.

6.    Taloudellinen toiminta

6.1 Varainhankinta

Toimintakalenteriin hankitaan yritysten ilmoituksia. Lisätuottoa saadaan kuukausitapaamisten arpajaisista. Arpavoitot saadaan jäseniltä lahjoina.

6.2 Jäsenmaksut

Jäsenmaksuehdotus on 20,- €. Se jakaantuu seuraavasti: liitto 15,- € (sis. Patina-lehden),  yhdistykselle jää 5,-€/jäsen.

6.3 Avustukset

Seinäjoen kaupungin soveltavan liikunnan kohdeavustusta saatiin 250,- € vuonna 2020 ja avustusta anotaan myös vuodelle 2021.

6.4 Talousarvio

Liitteenä.