Vuosi 2022

Tammikuu

Ma 3.1. klo 13.00 Ravintola Alma, kansanedustaja Paula Risikon toi terveiset eduskunnasta. Alustuksen jälkeen käytiin vilkasta keskustelua ajankohtaisista asioista.

YHDISTYKSEN YLEISÖTAPAHTUMAT on peruttu helmikuun loppuun saakka!

Kerhotoiminta jatkuu.

Maaliskuu

T0 17.3. klo 13.00 Yhdistyksen kevätkokous, OmaSp:n tiloissa. Kuultiin katsaus pankin toimintaan. Pankki tarjosi osallistujille pullakahvit.

Huhtikuu

to 7.4. päiväristeily Uumajaan. Matkalle osallistui Seinäjoen yhdistyksen lisäksi jäseniä Ylistaron kansallisista senioreista sekä Seinäjoen kansallisen kulttuuriyhdistyksen jäseniä. Lähtö Seinäjoelta oli klo 5.45. Laiva AURORA BOTNIA lähti Vaasan satamasta klo 8.00. Menomatkalla nautimme meriaamiaisen.  Paluumatkalla järjestettiin yhteinen tilaisuus laivan baarissa. Kohotimme maljan 50 vuotta täyttävälle Seinäjoen yhdistykselle.  Kaikki mukana olleet yhdistykset esittelivät lyhyesti omaa toimintaansa. Tämän jälkeen siirryimme nauttimaan Saaristolaispöydän antamisista. Oli todella hyvä ja monipuolinen! Väliajalla aikaa ostosten tekoon laivan kaupassa sekä seurusteluun ja laivaan tutustumiseen. Vaasaan laiva saapui klo 15.45 ja kotimatkalle lähdimme heti tämän jälkeen. Risteilylle osallistui yhteensä 44 (Seinäjoki 21, Ylistaro 8, kulttuuriyhdistys 15).

to 21.4. klo 13.00 kuukausitapaaminen elinkeinotalolla. Puheenjohtaja kertoi yhdistyksen kuulumisista sekä matkavastaava tulevista tapahtumista. Lauluja esitti Perttu Noponen Erkki Rajamäen säestämänä. Lisäksi oli yhteislaulua ja arpajaiset.

Toukokuu

ke 4.5. klo 12.00 tutustuminen Sofian Torniin, Seinäjoen korkeimpaan kerrostaloon sekä uuteen elokuvateatteri Biorexiin. Tapahtumassa oli  ilahduttavan, jopa yllättävänkin, paljon osallistujia (reilut 40), joten kypärä- ja turvaliivijonoa hissille syntyi, mutta kaikki halukkaat pääsivät katsomaan Seinäjokea korkeuksista. Runsaslukuisesti oli myös elokuviin menijöitä. Oli Senioribio -keskiviikko ja elokuvalipun sai 8,50 eurolla sis. kahvin.  Downton Abbey oli monen valinta. Kuvia tapahtumasta vasemmalla.

pe 6.5. klo 10.00 osallistuimme liiton liikuntapäivään: kokoontuminen Kyrkösjärven paikoitusalueella, josta kävely Järvilaavulle. Makkaranpaistoa (yhdistys tarjosi makkarat). Kävelyä yhteensä yli 5 km. Tapahtumaan osallistui 17. Kuva tapahtumasta vasemmalla.

to 19.5. kevätjuhla klo 13.00 seurakuntakeskuksen alasalissa. Ohjelma: puheenjohtaja Erkki Honkalan tervehdyssanat, musiikki /Caminitos-kkvartetti, Aallokko-esittely /kaupungin-arkkitehti Jussi Aittoniemi, alueseurakunnan tervehdys ja hartaushetki /kappalainen Olavi Hepomäki, Ilmari Ylä-Aution runohetki, varapuheenjohtaja Erkki Rajamäen päätössanat ja Suvivirsi yhteislauluna. Lopuksi täytekakku-kahvit. Paikalla oli 55.

Heinäkuu

Su 3.7. klo 15 Kalliojärven kesäteatterissa, Isokyrö: Puhelinlangat laulaa -musiikkinäytelmä. Kuultiin Katri-Helenan levyttämiä lauluja. Rooleissa: Susanna Heikki, Teijo Lindström, Kalle Jussila ja Katja Karisukki.

Matkaan lähdettiin klo 13.45 ja näytös alkoi klo 15.00 Kalliojärven upeissa maisemissa. Päivä oli aurinkoinen ja lämmin. Väliajalla joimme pullakahvit.

Tilaisuus järjestettiin yhteistyössä Ylistaron kansallisten seniorien ja kansallisen kulttuuriyhdistyksen kanssa.

Matkaan osallistui 31 henkilöä: Seinäjoen yhdistys 9, kansallinen kulttuuriyhdistys 14, joista 6 Seinäjoen yhdistyksen jäsentä ja Ylistaron yhdistys 8.

Elokuu

Ke 10.8. sokkoretki. Matkaan lähdettiin klo 8.00 suuntana Tampereen Laukontori, josta Hopenlinjojen laivalla klo 11 kohti Viikinsaarta. Saari on suosittu kesävirkistyspaikka, josta löytyvät mm. hieno ravintolarakennus 'pitsihuvila', joka on rakennettu 1900. Siellä on kesäisin monipuolista ohjelmaa mm. kesäteatteri, löytyy minigolf-rata, uimapaikka, grillikatos ja suuri luonnonsuojelualue luontopolkuineen. Söimme teatterimenun Ravintola Viikinsaaressa, tutustuimme entiseen putkarakennukseen rakennettuun ekumeeniseen Pyhäjärven kappeliin oppaan opastuksella ja katsoimme kesäteatterissa Kaidesaaren tanssit -näytelmän, solistina Nina Tapio. Näytöksen jälkeen palasimme klo 16.30 laivalla takaisin Laukontorille ja lähdimme kotimatkalle  Sää suosi: oli lämmintä, vähän pilvistä eli sopiva sää ulkoilmatapahtumaan. Kotimatkalla pysähdyimme vielä Ylöjärven Juustoportilla. Matkalle osallistui 35 yhdistyksen jäsentä.

Matka tehtiin pitkäaikaisen yhteistyökumppanimme Jorma Kuni Ky:n linja-autolla ja tämä jäi viimeiseksi edesmenneen Jorma Kunin kanssa sovituksi yhdistyksen matkaksi.

Syyskuu

ma 5.9. klo 13.15 lounastapaaminen Hotelli-Ravintola Alma. Tilaisuudessa puheenjohtaja kertoi yhdistyksen ajankohtaisista asioista, Liisa Pihlaja kirkon esittelyn avautumisesta sekä matkavastaava syksyn konsertti- ja teatteritapahtumista.  Asianajaja Hannu Riihioja piti esitelmän aiheinaan edunvalvontavaltakirja, testamentti, perunkirja ym. asiakirjat.  Paikalla oli yhteensä 55 jäsentä.

to 22.9. klo 13.00 M-talon esittely. Toimitusjohtaja Sari Hautala esitteli M-taloa ja siellä olevia toimijoita kierrättäen osallistujia eri kerroksissa. Mm. sauna- ja kokoustiloista 5. kerroksessa avautui todella upea näkymä Kyrkösjärven maisemiin. Tilaisuuteen osallistui 35 jäsentä.

Lokakuu

ma 3.10. klo 13.00 Seinäjoen Käyttöauto Oy. Yrityksen edustajat  kertoivat sähkö-, hybridi- ja polttomoottoriautoista ym.  Asiasta keskusteltiin vilkkaasti. Kahvitarjoilu.  Mahdollisuus koeajoon. Tilaisuuteen osallistui 31 jäsentä.

su 23.10. klo 14.00 Muista minua -konsertti, Seinäjoki-sali. Suomalaisen tangon Satumaa ry:n järjestämä konsertti, jossa esitettiin Topi Sorsakosken tunnetuksi tekemiä iskelmiä ja tangoja. Konserttiin osallistui 14 yhdistyksen jäsentä.

to 27.10. klo 13.15 yhdistyksen syyskokous, Alma. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat. Lisäksi kuultiin erinomaista viulistia Erkki Rantamäen säestämänä. Kokoukseen osallistui 29 jäsentä.

Marraskuu

ti 1.11. klo 14.00 Pirjon Pakari. Yrittäjä Hannu Malmivaara kertoi yrityksen historiasta ja nykytilanteesta. Tarjolla oli keittolounas ja pulla+kahvi hintaan 9 €/hlö. Paikalla oli ennätysmäärä jäseniä eli 50.

la 19.11. klo 12.00 Yhdistyksen 50-vuotisjuhla, OmaSp-stadion.

Juhlan ohjelma:
Seinäjoen kansalliset seniorit ry:n 50-vuotisjuhla
11.00 Tervehdysten vastaanotto Erkki Honkala ja Paula Hautala

12.00 Juhla alkaa
Avaussanat ja malja Puheenjohtaja Erkki Honkala
Juhlalounas

Musiikkiesitys OpiskelijaTeresa Stürtzenberger, säestys Rami Loukola
Kansallinen senioriliitto ry:n tervehdys Toiminnanjohtaja Maarit Kuikka
Pohjanmaan kansallinen senioripiiri ry:n tervehdys Puheenjohtaja
Taija Hakola
Kansallinen kokoomus rp:n tervehdys Kansanedustaja,
Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Paula Risikko
Musiikkiesitys Tangonuori 2021 Veeti Parvi ja Rami Loukola
Seinäjoen kaupungin tervehdys Kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä
Seinäjoen alueseurakunnan tervehdys Johtava kappalainen Minna
Lainimo
Musiikkiesitys OpiskelijaTeresa Stürtzenberger ja Rami Loukola
Juhlapuhe Päätoimittaja-kirjailija Markku Mantila
Satumaa Yhteislaulu
Historiikin julkaiseminen Järjestöneuvos Väinö Kuoppala
Musiikkiesitys Tangonuori 2021 Veeti Parvi ja Rami Loukola
Huomionosoitukset Erkki Honkala ja Maarit Kuikka
Päätössanat Varapuheenjohtaja Erkki Rajamäki
Vaasan marssi Yleisö
Täytekakkukahvit
Juontajat Teresa Stürzenberger ja Erkki Honkala

Juhlaan osallistui 107 henkilöä.

su 4.12. klo 14.00 Kaunis on nuoruutein -konsertti, Seinäjoki-sali. Tangonuori-voittajien konsertti. Tilaisuuteen osallistui 5 yhdistyksen jäsentä.

pe 9.12. klo 18.00 Franz Léhar: Iloinen leski, Seinäjoki-sali. Operettiin osallistuttiin yhteistyössä Seinäjoen kansallisen kulttuuriyhdistyksen kanssa. Lippuja varattiin kaikkiaan 80. Yhdistyksen jäseniä osallistui 52 ja kulttuuriyhdistyksen jäseniä 28.

to 15.12. klo 13.00 Yhdistyksen joulujuhla, seurakuntakeskuksen alasali. Juhlaan osallistui 65 henkilöä. Lopuksi puurotarjoilu.